Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Måltidsdogmer

Dogmer for det pædagogisk måltid i M-Husets Idrætsvuggestue

  • At barnet, så vidt det er muligt, selv bestemmer hvor det vil sidde (her kan selvfølgelig opstå pædagogiske opgaver så som, at der ikke er flere pladser ved præcist det valgte bord - at et barn siger fra overfor et andet barn - at de ældste skal sidde på bænk, da de mindste måske er for små osv.)
  • At børnene på skift og efter interesse er aktive omkring at hente madvognen i køkkenet 
  • At barnet motiveres og støttes aktivt i selv at forsyne sig med service fra madvognen 
  • At de ældste børn ikke nødvendigvis udstyres med hagesmæk
  • At børnene suverænt selv bestemmer, hvad de vil have på tallerkenen
  • At det er synligt på bordet for børnene, hvad der er til rådighed af mad 
  • At børnene selv hælder/øser op, de yngste måske med hjælp efter behov 
  • At de ikke SKAL smage på den mad de har på tallerkenen, selvom de selv har valgt den 
  • At de støttes i at smøre selv, såfremt de ønsker det, men at det ikke skal være et krav 
  • At de selv bestemmer, når de er mætte
  • At de må forlade bordet, når de er færdige med at spise - og at vi voksne sikrer fortsat "madro" for de spisende børn 
  • At det er ok at spise mere pålæg end rugbrød og mere kød end kartofler (dog ud fra en vurdering af hvad der er til rådighed, således at alle kan få et varieret udbud om de spiser hurtigt eller langsomt)
  • At det er tilladt at dyppe hånden i vandglasset og føle på vandet 
  • At det er tilladt forsøgsvist at drikke vandet med en gaffel/ske
  • At det er tilladt at putte sit rugbrød ned i vandglasset og opleve at rugbrød skifter konsistens 
  • (I forlængelse af de tre ovennævnte dogmer) At de voksen undersøtter børnenes dannelsesproces ifm. måltidssituationerne, med bl.a. overgangen til børnehaven in mente 
  • At børnene selv lægger deres hagesmæk til vask, og at de selv skraber håndterbare madrester (eks. ikke suppe) i skraldespanden
  • At vi voksen er gode rollemodeller - ved at spise med - t udtrykke begejstring for maden - at fortælle om maden eks. hvad vi spiser hvor eller hvad maden kommer fra - ved at tale med børnene og ikke hen over hovedet på dem - at vi motiverer dem til at smage af lyst og interesse